van boek naar theater
Hoe maak je een theatervoorstelling van een boek van 600 pagina’s ?
Wat wil je vertellen? En welke informatie is daarvoor essentieel?
Wat is minder belangrijk?
Wat vertelt de tekst, het beeld, de muziek en de acteur zijn spel?
Vragen en keuzes waar theatermaker Simon De Vos en zijn ploeg zich wekenlang over hebben gebogen. Er werd gelezen, geschrapt, gewikt en gewogen, geplakt en herschreven.
Dan werd er een acteur, een scenograaf, een filmmaker, een muzikant en een costumière bijgehaald.
(Her)schrijf
Hieronder vind je twee tekstfragmenten, één uit het boek en één uit de voorstelling.Vergelijk ze.
Wat is geschrapt? Wat werd behouden? Zie je welke keuzes de regisseur heeft gemaakt?
Als jij een regisseur zou zijn, hoe zou jij het aanpakken?
Schrijf je eigen theaterversie van de scène.
Fragment uit het boekIk bleef een poosje naast hem zitten. Zijn hand werd weer warm in mijn hand en ik keek naar zijn gezicht. Ik hield de vliegen op een afstand en weigerde omhoog te kijken; ik wist dat de gieren boven ons rondcirkelden en dat ik niet kon voorkomen dat ze op William K afkwamen. Maar ik besloot hem te begraven, zelfs als dat betekende dat ik mijn plaats in de groep zou kwijtraken. Na het zien van de doden en stervenden van de gedoemde Vuist had ik geen vertrouwen meer in onze tocht of onze leiders. Het leek me niet meer dan logisch dat het vanaf nu zo zou doorgaan: dat we allemaal zouden blijven lopen en sterven tot er niemand meer over was.Ik groef zo hard als ik kon, maar moest regelmatig uitrusten; ik werd licht in mijn hoofd en kortademig van de inspanning. Ik kon niet huilen; ik had het vocht in mijn lichaam te hard nodig.
|
Fragment uit de voorstellingZijn hand is al koud? Stomme vliegen! Niet naar boven kijken.Ik hoor de gieren, maar ik wil niet naar boven kijken. Ik moet hem begraven. Snel. Blijven graven. Even uitrusten.Nee, doordoen, blijven graven. Mijn hoofd.“Achak, Achak!” De groep vertrekt.“Kom”.“Ik kom, ik kom.”“Nu Achak!”.De kuil moet dieper… dieper… blijven graven.Niet huilen. Ik heb mijn tranen nodig. Graven. Hij past er niet in.“Nu achak!”Nog even, nog heel even.“Dag Achak!”Het gast is te klein. Zijn knieën vouwen. Zijn voeten achter zijn knieën. Hij past er in.Ik blijf hier William K. Ik blijf hier. Ik wil niet bij William K weg.Het spijt me, William K.Het spijt me dat ik niet zag hoe ziek je was, dat ik je niet in leven kon houden, dat ik de laatste ben die je zag, dat je geen afscheid hebt kunnen nemen van je ouders en dat ik de enige ben die weet waar je ligt.Sorry.
|
Theatraliseer
Tijdens de schoolworkshop Wat is de Wat maakten verschillende klassen theatrale scènes gebaseerd op fragmenten uit het boek.
Hoe kan je je tekst naar theater omzetten?
Gebruik het fragment dat je zonet herwerkt hebt.
Woord
|
Beweging
|
Geluid
|
Perspectief
|
Maak
- Maak nu, met alle elementen die je hebt verzameld, een scène van 1 minuut.