het gat
Er zit een gat in de vloer. En dat is een probleem.
Wie heeft dat gedaan?
Het stinkt en er komt van alles uit.
Zwart. En veel kleur.
In de voorstelling word je meegenomen in de onderwereld, de eindeloze fantasie van het kind.
Wat zit er eigenlijk allemaal onder de grond?
Hier wat inspiratie:
Kun je nog andere dingen bedenken?
Opdracht: onder de grond
- Gatenzoektocht
Ga op zoektocht in de klas of bij je thuis naar verschillende soorten gaten. Zoek in muren, vloeren, kleren, …
Hoeveel gaten heb je gevonden?
Kan je er door kijken? Wat zie je?
- Verhalenronde
Zet een stip op de grond. Ga er met z’n allen in een kring rond zitten.
Dit is het gat. En het wordt steeds groter en groter en groter. Verzin samen wat er in zou kunnen zitten. En wat er uit zou kunnen komen. Maakt het geluid? Heeft het een geur? Of een kleur? Is het grappig of eng? Gebruik je fantasie en vertel elkaar de spannendste verhalen. - Gesamtkunstwerk
Leg nu een heel groot blad op de grond en ga er allemaal rond zitten. Neem een krijtje of stift en teken wat je denkt dat er in het gat zou kunnen zitten.
Wat gebeurt er als je een andere hand tegenkomt? Inspireer elkaar. Misschien kunnen twee (of meer) tekeningen één grote worden?
Opdracht: vinger door het gat
Monoloog (= als 1 acteur praat)
– zoek/maak een gat
– kies een vinger en teken of plak er ogen op
– stop de vinger door het gat, dit is je acteur
– maak een passend geluidje (blij, boos, triest, grappig, … )
– de acteur vertelt een spannend verhaal, met woorden of geluiden
Dialoog (= als 2 acteurs tegen elkaar praten)
– zoek/maak een tweede gat en kies een 2de vinger
– er zijn nu 2 acteurs
– ze maken allebei verschillende geluidjes
– en dan komt er ruzie van …
– speel een ruziescène en bedenk of het goed of slecht afloopt